Allmänna villkor
1. Allmänna villkor
Äppelbodesign tillämpar såväl Konsumentköpslagen som Distansavtalslagen. För att genomföra en beställning måste du som kund vara myndig (18 år) eller ha målsmans medgivande (beställning ska då göras i målsmans namn) samt godkänna våra köpvillkor. Med kund avses en fysisk person.
2. Beställning
Beställning av Äppelbodesign-produkter kan göras via www.appelbodesign.se. Inkommande beställning besvaras med en orderbekräftelse via e-post. Beställning är bindan. Äppelbodesign förbehåller sig rätten att neka kund köp. Alla beställningar anses bindande. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss omedelbart.
3. Priser
Alla priser anges inklusive svensk moms. Som för närvarande är 25 %. Äppelbodesign reserverar sig för momshöjningar och andra prisförändringar som vi inte kan råda över.
4. Betalning
Vi erbjuder våra kunder olika betalningsalternativ.
Bankgirobetalning
Betala direkt till vårt bankgiro. Använd ditt order-ID som betalningsreferens. Din order kommer inte att skickas innan vi ser pengarna på vårt konto.
Swish
Betala direkt med Swish. Använd ditt order-ID som betalningsreferens. Swish fungerar mellan Danske Bank, Handelsbanken, ICA Banken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Skandia, Sparbanken Syd, Sparbanken Öresund samt Swedbank och Sparbankerna. Din order kommer inte att skickas innan vi ser pengarna på vårt konto.
PayPal
Betala via PayPal; du kan betala med ditt kort utan ett PayPal-konto. Använd ditt order-ID som betalningsreferens. Din order kommer inte att skickas innan vi ser pengarna på vårt konto.
5. Leveranstid
Normalt skickar vi din beställning samma dag eller dagen efter.
Normal leveranstid är 1–3 dagar. Vid höga orderbelastning samt specialbeställningar gäller leveranstid 2–7 arbetsdagar. Äppelbodesign kan inte hållas ansvarig att leverera slutsåld eller utgången produkt. Dina varor ligger max 14 dagar hos Postens ombud. Om varorna inte hämtats ut debiteras du som kund för ej utlösta varor.
6. Leveransförsening
Om leveransförsening av någon anledning uppstår kommer vi att kontakta dig. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Du som kund har dock rätt att häva köp vid omfattande leveransförsening. Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss. Äppelbodesign förbehåller sig rätten att friskriva sig från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid leveransförsening.
7. Frakt- och leveranssätt
Våra varor levereras av Posten om vi anser att dem får plats i ett brev direkt till din angivna adress. Fraktkostnaden är 90 kr. Fri frakt vid köp över 2000 kr.
8. Garanti
Enligt Konsumentköplagen eller då tillverkaren/importören har förlängda villkor. För att garantin ska vara giltig ska produkterna ha hanterats på det sätt som föreskrivs och kan anses som normalt för produkten. Om du får problem med en produkt, kontakta oss på info@appelbodesign.se eller tel 070-883 97 40.
9. Öppet köp/ångerrätt
Äppelbodesign tillämpar distans- och hemförsäljningslagen. Det innebär att du som kund har rätt till 14 dagars returrätt, utan speciell anledning. Varan skickas i väsentligt oförändrat skick och bör returneras i sitt originalemballage. Äppelbodesign förbehåller sig rätten att debitera kund om något skulle saknas, exempelvis bruksanvisning. Returer som skickas mot postförskott löses ej ut. Kontakta oss gärna vid eventuella tveksamheter. Returfrakten betalas av kunden och återbetalning sker inom några dagar, dock senast inom 30 dagar.
Retur av produkt
Kunden är ansvarig för transporten tillbaka till Äppelbodesign. Emballera därför varan väl så att den inte går sönder.
Brevförsändelser är inte försäkrade, använd därför Postpaket Kundretur.
Bifoga en kvittokopia samt anledning till retur.
Spara inlämningskvittot från Posten om försändelsen skulle komma bort på vägen.
Ange din bank, ditt clearingnummer samt ditt kontonummer för att få tillbaka pengarna så fort som möjligt.
10. Reklamation och returer
Äppelbodesign tillämpar Konsumentköplagen vid reklamationer. Därmed åtar vi oss att byta ut felaktiga eller trasiga produkter utan extra kostnad. Tänk på att inte lösa ut paket med synliga fel. Sådana fel bör rapporteras direkt till chaufför eller anmälas vid uthämtningstillfället. Dolda fel bör anmälas till oss inom 3 arbetsdagar från det att du mottagit varan.
Om du upptäcker att ett paket är skadat redan när du hämtar det på ditt utlämningsställe eller på Posten. Bör du anmäla detta på plats. Upptäcker du en transportskada först när du kommer hem och öppnar emballaget, bör du återvända till Posten med varan för att fylla i en skadeblankett. Ta med hela försändelsen inklusive emballage tillbaka till utlämningsstället/Posten igen och fyll i en skadeblankett.
11. Outlösta paket
Vid outlösta varor debiteras alla fraktkostnader, minst 250 kr. Vid utebliven betalning vidarebefordras ovillkorligen kraven till inkassoservice. Inga undantag görs. Dessutom spärras kunden och ny beställning kan ej ske förrän alla avgifter är betalda.
12. Tvist
Vid eventuell tvist har Äppelbodesign som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
13. Reservation
Äppelbodesign reserverar sig mot felaktigheter i innehållet i e-butik. Vid valutaförändringar och andra ej påverkbara kostnader, förbehåller vi oss rätten att göra motsvarande prisjusteringar. Vi reserverar oss rätten att i efterhand korrigera priser, bilder och produkttexter som tryckts felaktigt i vår prislista samt i vår e-butik.
14. Datahantering
Dina kontaktuppgifter samlas in och sparas när du handlar i webbshoppen. Självklart är det av största vikt för oss att de personuppgifter som vi samlar in inte sprids till obehörig eller missbrukas. Dina personuppgifter används för att kunna kontakta dig rörande leverans, order, eller annan information. Du kan när som helst få dina uppgifter raderade. Det är av största vikt för oss att de personuppgifter som vi samlar in behandlas i enlighet med GDPR.